Kondicioni trening za decu i početnike

Naučna istraživanja su pokazala da deca:

  • sa bolje razvijenim motoričkim veštinama više su fizički aktivna od najranijeg doba, tokom školskog uzrasta (Williams i sar., 2008; Lopes i sar., 2001)
  • koja su dovoljno fizički aktivna u mladosti imaju veću šansu da budu aktivna i kada odrastu (Malina i Robert., 2012; Telama i sar., 2005)
  • sa nedovoljno razvijenom opštom motorikom biraju nezdravije načine provođenja slobodnog vremena (Malina, 2012)

Pored toga kvalitet motoričkog razvoja i ovladanost osnovnim i naprednim kretnim veštinama u ranom detinjstvu:

  • značajano determiniše kvalitet života u kasnijim uzrastima (Haubenstricker i sar., 1986)
  • u velikoj meri određuje fizičku formu (npr. kardiorespiratornu funkciju) u starijim uzrastima (Barnet i sar., 2008)
  • usmerava učestvovanje dece u zabavne i zdrave aktivnosti, odnosno povećava nivo njihove fizičke aktivnosti u društvu (Malina, 2012)

Prema navodima same dece:

  • nedostatak veština za igranje je jedan od najvažnijih razloga odustajanja od fizičkih aktivnosti i sporta (Canadian sport for life, 2014)
  • ukoliko nisu razvili osnovne kretne veštine do 12 godine, uspeh u vrhunskom sportu im se čini nedostupnim (Moore i sar 1998; Oliver i sar., 2011)

Kondicioni program za decu, mlade sportiste i početnike je posebno dizajniran sistem znanja i aktivnosti koji uvažava posebnost, višestruke specifičnosti, karakteristike kao i determinišuće faktore rasta, razvoja, zdravlja, kao i motoričkog napredovanja mladih sportista. Izrada takvog programa nalaže i zahteva studioznu analizu, procenu, tretman i monitoring svih relevantnih i specifičnih faktora od kojih najviše zavisi efikasnost bavljenja sportom mladih sportista i početnika.

Takav trening se u velikom broju organizacionih, trenažnih i strukturalnih principa i faktora značajno razlikuje od načina na koji treniraju vrhunski sportisti. Istovremeno se takav način treninga značajno razlikuje i od svih oblika fizičkog vežbanja mladih izvan sistema vrhunskog sporta (školski čas, školski sport, igraonice, školice sporta itd).

Kondicioni trening za decu, mlade sportiste i početnike je poseban i specifičan iz razloga što kondicioni trener, na osnovu studioznog poznavanja aktuelne problematike ovog veoma važnog i odlučujućeg perioda u rastu, sazrevanju i razvoju mlade jedinke, mora posedovati puni kapacitet svoje sposobnosti da kreira i dizajnira aktuelni kondicioni program treninga, a u svetlu traženog takmičarskog rezultata.

Dakle, postoji takmičarski rezultat mladog sportiste, ali on mora biti ostvaren kao odraz njegovih realnih i dobrovoljnih mogućnosti. Stoga, mora biti kontinuirano kontrolisan i determinisan svim relevantnim faktorima normalnog i prirodnog kontinuiteta rasta i razvoja mlade osobe. Posebno se u ovakvom sistemu treninga mora aplicirati takav pristup koji ni u jednom trenutku neće kompromitovati zdravlje mladog sportiste. Na prvom mestu dužnost trenera koji sprovode ovakav sistem treninga i takmičenja je da pred decu ne postavljaju nerealne i neadekvatne zahteve koji mogu kompromitovati njihove psihološko-mentalne, motoričke, morfološke, funkcionalne kapacitete, a samim time i narušavati socijalni status mlade osobe u okviru njegove potrebe da se, na tom nivou razvoja, afirmiše kao pojedinac ili kao deo kolektiva (grupa, tim, ekipa). Neupitno je i spominjati mogućnost da neadekvatan trening i nepravilno dozirana opterećenja mogu rezultovati akutnim promenama zdravlja mladog sportiste, koje, ako se dese u tom periodu, mogu proizvesti razne oblike smanjene neadaptabilnosti za bavljenje sportom, sa hroničnim, a neretko i trajnim posledicama.

Suprotno tome, studiozan, dobro organizovan, funkcionalan sistem treninga za mlade sportiste sa stalnom kontrolom i monitoringom efekata trenažnog rada u sistemu takmičenja, minimizirati će mogućnost povreda i zastoja, te omogućiti kontinuirani biološki i sportski razvoj. To je dugogodišnji proces koji se sistemski i pravovremeno bavi opštim i specifičnim motoričkim sposobnostima, koji na svakom nivou njegove specijalizacije, planskim intervencijama u skladu sa senzitivnim periodima, utiče na njihov rast i razvoj. Takav proces nepobitno mora uvažavati:

  • individualnu autentičnost (kognitivne, motoričke i funkcionalne sposobnosti; konativne, afektivne i morfološke karakteristike)
  • opšte zakonitosti psihofizičkog razvoja mladih sportista u skladu sa senzitivnim periodima
  • tok i posebnosti svake pojedinačne faze kako celokupnog tako i sportskog razvoja mladog sportiste
  • specifične zahteve aktuelne sportske grane ili discipline
  • metodičko-pedagoške principe usvajanja tehničko – taktičkih znanja aktuelne sportske grane i sl.

Pravilan tretman mlade osobe u okviru primene trenažnih opterećenja podrazumeva postojanje faza, karakteristika i senzitivnih perioda u aktuelnom periodu aktivnosti.
Postoji nekoliko faza kondicionog usavršavanja mladih sportista u toku kojih je neophodno prilagoditi sadržaje i modalitete treninga, kako bi se sa najvećim stepenom sigurnosti postigli planirani ciljevi.

1. inicijacija (od 6. do 9. godine)

U ovoj fazi mladi sportisti moraju aplicirati treninge niskog inteziteta sa naglaskom na razvoj širokog spektra motoričkih sposobnosti i elementarnih veština sa nurogenom uslovljenošću. Osnovne funkcionalne sposobnosti, a pre svega kardiorespiratorni sistem je u ovom razdoblju odgovarajuće razvijen za većinu aerobnih aktivnosti niskog intenziteta i smanjenog kapaciteta. Ovo je faza višestranog razvoja motoričkih i funkcionalnih sposobnosti sa širokom lepezom upotrebe vežbi prirodnih oblika kretanja, koje uključuju trčanje, skakanje, hvatanje, ravnotežu, kotrljanje….

2. oblikovanje (od 11. do 14. godine)

U ovoj fazi se, iz aspekta funkcionalnih mogućnosti, dešava postepeno povećavanje inteziteta i kapaciteta treninga, usled postepenog povećavanja tolerancije na zakišeljavanje organizma, pri čemu su još uvek kompromitovani anaerobni kapaciteti zbog niske tolerancije na laktate, usled nerazvijenosti puferskih sistema. Kondicioni trening mladih sportista ovog uzrasta je usmeren ka višestranoj i bazičnoj sportskoj pripremi, uz povećan stepen primene i specifičnih kondicionih zahteva sa pozitivnim transferom na sportsku tehniku.

3. specijalizacija (od 15. do 18. godine)

U ovoj fazi mladi sportisti se u punom kapacitetu adaptiraju na podnošenje većih zahteva treninga, pri čemu se nakon kvalitetne višestrane i bazične pripreme, započinje sa primenom mnogo više kondicionih vežbi koje su iz aspekta vremenske, prostorne, intenzitetske i složenosne organizacije kretanja specifične za određenu sportsku granu. To povećanje inteziteta i kapaciteta specifičnih kondicionih vežbi uzrokuje poboljšanje nivoa takmičarskog izvođenja.

Opšti tok razvoja motoričkih sposobnosti karakteriše:

  • Heterohronost podrazumeva da različite motoričke sposobnosti ispoljavaju se u različitim periodima razvoja.
  • Sinfaznost podrazumeva da se razvoj pojedinih motoričkih sposobnosti međusobno poklapa.
  • Ritmičnost podrazumeva da razvoj motoričkih sposobnosti prolazi kroz faze koje se razlikuju po intenzitetu i obimu promena.
  • Individualnost podrazumeva da se razvoj pojedinih motoričkih sposobnosti dešava u skladu sa individualno različitim adaptcijama.

Tretiranjem mladog sportiste u okviru pomenutih faza, kondicioni trener mora svoje trenažne aktivnosti usloviti postojanjem senzitivnih perioda.
Senzitivni periodi su periodi posebne osetljivosti (plastičnosti) za razvoj pojedinih funkcionalnih sistema i karakteristični su po najvećem stepenu reakcije organizma na adekvatne uticaje kojima se podstiče razvoj motoričko-funkcionalnih sposobnosti i efikasnost motoričkog dejstva. Sa perspektive dugoročnog razvoja sportista razvoj osnovnih kretnih veština tokom ranog detinjstva služi kao dobra osnova za još naprednije i kompleksnije specifične motoričke veštine koje se prirodno kasnije razvijaju.

Shodno tome, najveći stepen važnosti u realizaciji prethodnog ima sveobuhvatna i studiozna analiza intenziteta i kapaciteta realizacije veština, opštih i specifičnih motoričkih sposobnosti u odnosu na selektivnu primenu krucijalnih faktora, koji su osnova kreiranja i uslov praktične realizacije kondicionog (motoričkog) treninga za decu i mlade sportiste.

KONTAKT

Za detaljnije kontakt informacije
posetite stranicu kontakt

Svako preuzimanje i korišćenje materijala sa sajta je strogo zabranjeno

prof. dr Zoran Pajić

Blagoja Parovića 156
11000 Beograd
Srbija

Tel: +381 (0) 63 234 915

[email protected]

www.zoranpajic.rs

© 2021 Zoran Pajić
contact-section
error: Content is protected !!